Médiaajánlat
Adatvédelmi nyilatkozat
Impresszum, jogi nyilatkozat
A honlap üzemeltetője:
Webműhely Kft.
Épinfó - Szakmai cikkek
Ami a burkolat mögött van
A Hilti Hungária Kft. a „Négyes metró” építésének kezdetétől kiemelt figyelmet fordított a projekt követésére: a beruházó - tervező - kivitelező háromszög kulcsszereplőinek megismerésére, a Hilti számára releváns termékek bemutatására és a magas színvonalú műszaki megoldások keresésére ezen termékek alkalmazásával.
Az építés során tenderről tenderre haladva egyre több és szebb feladattal találkoztunk, az alagútépítés, a kocsiszín, a pályaépítés, vágányok rögzítése és az állomások építése, belső kialakítása során.
Így kerültünk kapcsolatba a Palatium Stúdióval, ahol már kezdetben felmerült a Szent Gellért tér és a Fővám tér állomásainak tervezett Cor-ten burkolata. A tervező Spora Architects fiatal és elhivatott építészei szinte azonnal el- és befogadták azt a javaslatunkat, hogy a lemezburkolat háttérszerkezete egy sokoldalú, modulárisan felépített rendszerből alkotható meg. A konzultációk során lépésről lépésre előrehaladva tárultak fel a követelmények:
- minőségi, számítással méretezhető rögzítőrendszer a beton oldalfalakon és födémeken (dűbelezés);
- ugyanígy méretezhető, az adott terhelési kívánalmaknak megfelelő és a burkolólemezek síkbeli beállítását egyszerűen és megbízhatóan biztosító háttérszerkezet, amely lehetővé teszi a pontos beállítást, a lemezek rejtett és egyszerű rögzítését és a kívánt helyeken történő bontását;
- természetesen az anyagminőség és a korrózióállóság kiemelkedő szempontok voltak.
Ezeknek a kívánalmaknak a Hilti MQ szerelősín rendszere és a rendszerhez tartozó kapcsolóelemek alkalmazása szinte maradéktalanul megfelel. Bár elsődlegesen épületgépészeti feladatok megoldására fejlesztették ki, azonban sok más alkalmazása is lehetséges, pl. csarnokokban födémszerű rácsrendszerként, vagy homlokzatburkolatok elkészítésénél másodlagos tartószerkezetként.
A rendszer alapját különböző magasságú egy oldalon nyitott (21, 31, 41, 52, 72 mm), illetve dupla (kettőzött, 21D, 41D, 52-72D, 124 CX) sínek és tartókonzolok képezik. Ezt a sínrendszert kapcsoló- és rögzítőelemek széles választéka egészíti ki. A sínek visszahajló szárai belül fogazottak, így a sínre rögzített különböző elemek a csavar megfelelő nyomatékkal történő meghúzása után nem tudnak elmozdulni. A különböző sínprofilok lehetővé teszik egy adott feladat esetén (terhelés nagysága, eloszlása, fesztáv, lehajlás) történő méretezést és a legoptimálisabb profilkiválasztást. Az MQ rendszer a kiváló anyagminőség mellett korrózióvédelmi szempontból is több lehetőséget kínál: a sínek mángorolt sendzimírhorganyzással, tűzihorganyzással, illetve A4 rozsda- és savállóanyagból készülnek, a kapcsolóelemek galvanikus horganyzással, tűzihorganyzással, illetve szintén A4 minőségű anyagból. Erre a feladatra a sendzimírhorganyzású síneket/konzolokat és tűzihorganyzású kapcsolóelemeket választottuk ki.
Mérnöktanácsadóink a burkolat terveinek, a terhek, fesztávok ismeretében méretezték és kiválasztották a szükséges profilokat, figyelembe véve, hogy a metro üzemeltetése következtében rezgések léphetnek föl.
A Hilti oktatótermében elkészített mintafalon tovább modelleztük a részleteket. A kivitelező Alukonstrukt tervezői a Hilti Hungária mérnöktanácsadóival közösen készítették el a részletterveket az MQ rendszer elemeinek, valamint az Alukonstrukt System burkolati rendszerének felhasználásával.
A burkolat háttérszerkezetének építéséhez felhasznált Hilti MQ rendszer legfontosabb elemei: MQ41, MQ41-3 (3 mm falvastagság), MQ 41D sínek, MQP 82 síntalp, MQP-FG és MQP-G állítható billenőelemek, MQW és MQV kapcsoló-, illetve sarokelemek.
A kapcsoló-, rögzítőelemek falhoz, padlóhoz, födémhez való rögzítését Hilti HST M10, illetve M12 rögzítőcsavarokkal oldottuk meg. Ezek ETA bevizsgálással rendelkeznek, amely tartalmazza a 120 perces tűzállósági határértéket, valamint a termék alkalmazhatóságát beton húzott övében és dinamikus terhelésre is. A HST rögzítőcsavarokkal a Szent Gellért téri állomáson kihúzópróbákat is végeztünk.
A Hilti MQ rendszert és a rendszerhez kapcsolódó egyéb termékeket, mint alapvetően ipari felhasználású termékeket, a Hilti a legnagyobb épületgépészeti projekteken is sikerrel forgalmazza. Az MQ Grid (rács) System több autógyárban került beépítésre, míg hazai környezetben a legnagyobb referenciái a Mercedes, Audi, Opel autógyárak, az épülő LEGO gyár, P&G pelenkagyár, Hankook, Bridgestone gumigyárak, stb.
Örömünkre szolgál, és büszkék vagyunk, hogy ezt a kiváló termékcsaládunkat egy egészen más, újszerű alkalmazási területen is sikerrel alkalmaztuk.
Hilti Hungária Kft.
Rögzítéstechnika