Médiaajánlat
Adatvédelmi nyilatkozat
Impresszum, jogi nyilatkozat
A honlap üzemeltetője:
Webműhely Kft.
Épinfó - Szakmai cikkek
COR-TEN BURKOLAT A NÉGYES METRÓ ÁLLOMÁSAIN…
Míg a külső szemlélők számára szinte megállt az idő a metróépítéssel érintett közterületeken, azért a mélyben nagy változások zajlottak. Lassacskán elkészülnek a térszín alatti és feletti építmények, no és az új szerelvények is próbaköreiket futják. A projekt keretében készült el az ALUKONSTRUKT KFT. kivitelezésében a Fővám és a Gellért tér állomások Cor-Ten anyagú fal- és álmennyezet burkolata.
A Cor-Ten időjárásálló acélok lényegesen jobban ellenállnak a légköri korróziónak, mint a hagyományos szerkezeti acélok. Ez a tulajdonság az ötvözőelemek hatására a felületen kialakuló tömör oxidrétegen (nemes rozsdán) alapszik, amely az acél felületén szinte áthatolhatatlan falat képez az oxidációval szemben. Átlagos időjárási körülményeknél a patinaréteg kb. 18-36 hónap alatt alakul ki, attól függően, hogy mennyire nedves/száraz a felület. A patina eleinte vörösesbarna színű, de az idő előrehaladtával sötétebb árnyalatúvá válik, reagálva a környezeti hatásokra. A technológiai acélszerkezetekben történő felhasználás után az anyag világszerte elterjedt építészeti alkalmazásokban is.
Az említett állomásokon nagy mennyiségben került felhasználásra RUUKKI Cor-Ten acél a Sporaarchitects építészei által meghatározott felületeken és kialakításban. Az ALUKONSTRUKT SYSTEM tálcás burkolati rendszer projektre adaptált változata a Hilti MQ szerelősín rendszer elemeiből építkező másodlagos tartószerkezetre került megépítésre, mely Hilti vagy egyedi acél konzolokkal kapcsolódik a változó távolságban elhelyezkedő vasbeton teherhordó szerkezetekhez. A korrózióvédelmi és esztétikai követelményeknek megfelelően a tálcák rögzítésére szolgáló elsődleges sínezés Cor-Ten anyagú, hidegen hajlított U-profilokból áll. A 3-4 mm vastag síklemez tálcák peremezésén kialakított alakos kimarások kapaszkodnak a sínekben elhelyezett, 8 mm átmérőjű rozsdamentes acél csapokra. A tálcák elmozdulását rejtett csavarozás akadályozza meg. A rögzítéstechnológia miatt a burkolat kötött szerelési irányú. A tálcák között 10 mm-es nyitott fugák láthatók, amelyek az utasforgalom által elérhető pozíciókban -a sérülések elkerülése miatt- hátsó oldali toldólemezzel kerültek elfedésre. Az általános megoldás mellett az üzemeltetési szempontból szükséges felületeken látszó csavarozású, ezáltal bontható, illetve nyitható elemek kerültek kialakításra. A bonyolult geometria miatt a gyártmánytervezés és helyszíni szereléshez szükséges geodéziai kitűzések 3D-s számítógépes tervezés alkalmazásával zajlottak.
Általános homlokzati felhasználás esetén a patinaréteg kialakulása a meteorológiai hatások következtében megy végbe, ám a metróalagút belső tereiben ez nem volt járható út. Azokon a területeken, amelyeket közvetlenül nem érnek időjárási behatások, a patina kialakulása nem olyan egyenletes, mint azokon a részeken, ahol száraz-nedves behatások érik az anyagot. Enyhébb színkülönbségek kialakulhatnak olyan részeken is, amelyek jelentősebb hőmérsékletingadozásnak vannak kitéve. Ezért mesterséges módon, az elkészült felületek kezelésével értük el a kívánt felületi megjelenést. Annak érdekében, hogy a patinaréteg egyenletes színét biztosítsuk, az acélfelületet az összes szennyeződéstől meg kellett tisztítani. A nem kívánatos felületi oxidációkat szintén el lehet távolítani szemcseszórás, illetve pácolás útján is, ami a patinaréteg kialakulását is meggyorsítja. Az időjárásálló acélnál -a patina kialakulását megkönnyítendő- megengedhető, hogy a lemez nedves/száraz környezetbe kerüljön, vagy megfelelő savazásos eljárás is alkalmazható.
Az ismertetett homlokzatburkolási rendszer „ALUKONSTRUKT SYSTEM” néven 1999-ben Construma nagydíjat nyert, és flexibilitását kihasználva több, igen eltérő építészeti formavilágú épületen (West End városközpont, Center Point I. és II. irodaházak, Aréna Plaza és Allee bevásárlóközpont, Ferihegy Skycourt, stb.) is sikerrel alkalmaztuk. A tág határok között változtatható raszter méretek, a fugák zárt/nyitott megoldása és a tálcák élképzésének lágy/hajlított, vagy éles/vágott kialakítása mellett lehetőség van párkányok, pilaszterek, zsalus vagy üvegezett mezők elhelyezésére is.
Alukonstrukt Kft. |
http://www.alukonstrukt.hu |