Médiaajánlat
Adatvédelmi nyilatkozat
Impresszum, jogi nyilatkozat
A honlap üzemeltetője:
Webműhely Kft.
Épinfó - Szakmai cikkek
Közösségi terek megvilágítása, üzlethelyiségek energiahatékony világítása
Az üzletterek világítása rendkívül összetett feladat. Több funkciónak kell megfelelni úgy, hogy a végcél a vásárló becsábítása és az áru iránti igény felkeltése. Bár a feladat a különböző területeken más és más, mégis egy közös arculatba, belsőépítészeti elképzelésbe kell belesimulnia.
Függetlenül az üzlet profiljától, első lépésként azt kell meghatározni, hogy milyen hangulatot kívánunk létrehozni. Más megoldásokra van szükség, ha nagy fényes teret szeretnénk, és másra, ha kisebb alapvilágítás mellett kiemelő világításokkal kívánjuk irányítani a vásárló figyelmét. Az előbbi inkább a hipermarketre jellemző, az utóbbi pedig a kisebb üzletterekre.
A hipermarketek világítása inkább „egyszerű” világítástechnikai feladat. Általánosságban elmondható, hogy a T5 fénycsöves megoldások a leginkább energiahatékonyak. Bizonyos területeken azonban más fényforrások is szerepet kapnak. Régebben nem volt ajánlott a hipermarketekben bevilágító felületet hagyni, hogy a vásárló ne érzékelje a külvilágból az idő múlását. Napjainkban ez megdőlni látszik, egyre több helyen jelennek meg a felülvilágító ablakok. Felhasználva a természetes világítást, fényérzékeléssel, szabályozással jelentős energiát lehet megspórolni.
A hipermarketeknél kisebb üzletterek esetében már jelentős a kirakatok szerepe. Feladatuk a figyelem felkeltésén túl ízelítőt adni az üzlet arculatából. Régi szokásokkal szemben nem a minél több áru bemutatása a cél, hanem néhány izgalmas termék ügyes elrendezésével az érdeklődők becsábítása. Így a kirakatvilágítás is megváltozott. A minél „fényesebb annál jobb” világból áttértünk a kevesebb, de könnyen variálható, kiemelő lámpatest használatára. A korszerű kirakatot úgy kezelik, mint egy színpadi képet, amit szezononként átrendeznek. Emiatt legcélszerűbb a sínes lámpatestek használata. Fontos azonban az alkalmazott lámpatestek jó színhűsége, és mivel hosszú ideig működnek, alacsony energia felvétel mellett hosszú élettartama. A napjainkban teret hódító LED-es lámpatestek mellett a kerámia fémhalogén lámpás kiemelő lámpatestek is fontos szerepet kapnak. A LED-eknél azok a termékek, amelyektől jó színhűséget és nagy üzembiztonságot várunk, még elég drágák, viszont vitathatatlan előnyük a ki-be kapcsolhatóság, illetve típustól függően a szabályozhatóság. Ezzel könnyen készíthetünk különböző hangulatokat, esetleg dinamikus világítással felhívhatjuk a figyelmet a kirakatra. A kerámia fémhalogén lámpákkal készített világítás nagyságrendileg azonos energiahatékonysággal üzemel, mint a LED-es megoldások, és a fényforrás élettartama eléri a 15 000 órát. A színvisszaadása bizonyos típusoknál meghaladja az Ra 90-et is.
A LED-ek új utat nyitottak a kirakat világításon túli figyelemfelkeltéshez. A színváltós, dinamikus hatások rosszul használva giccsessé is tehetik a külső portált, de jól használva azt, meghatározó látványt kaphatunk.
Belépve az üzlettérbe két fontos funkciót határozhatunk meg:
- Általános világítás
- Kiemelő világítás
Mindkét esetben van azonban néhány fontos paraméter, amit érdemes betartani (tekinthető fontossági sorrendnek):
- A jó színhűség elengedhetetlen, hiszen a termék színei nagy hatást gyakorolhatnak a vásárlóra.
- A káprázás korlátozott lámpatestek alkalmazása. Senki sem szeret olyan térben tartózkodni, ahol folyamatosan hunyorognia kell.
- Olyan fényforrást válasszunk, amely minimális sugárzott hővel terheli az üzletteret. Ez az oka annak, hogy a színvisszaadásban tökéletes, színhőmérsékletben kellemes halogén lámpák kiszorulnak az üzletvilágításból. Ha ezt a pontot figyelembe vesszük, akkor az energiahatékonysági kritérium is jól teljesül.
Az általános világítás feladata, hogy biztonságosan tudjunk közlekedni az üzlettérben, és kellemes alapot teremtsen a hangulatos bent tartózkodáshoz. Mivel egy üzlettérben általában ebből üzemel a legnagyobb mennyiség, kiemelten fontos az energia-hatékonyság. Hiszen a rossz világítási rendszer nemcsak a fogyasztásával pazarol, de a klíma berendezéseknek is többlet feladatot ad, ami újabb energiaköltségként jelentkezik.
Erre a feladatra a jelenlegi korszerű T5-ös fénycsöves rendszerek, illetve kerámia fémhalogén lámpás eszközök mellett egyre több LED-es megoldás születik. A lámpatestek formavilága egyértelműen arculatkezelési, illetve belsőépítészeti feladat.
A kiemelő világítás esetében a legfontosabb kérdés, hogy milyen kontraszt arányt érünk el. Legalább 1/3 aránnyal érdemes számolni (tehát, ha az általános világítás 200 lx, a kiemelés legalább 600 lx legyen), különben nem lesz látványos a kiemelés.
Az alkalmazott fényforrások itt már szélesebb lehetőséget mutatnak, és érdemes egy kicsit jobban átgondolni. Néhány tipikus eset:
Műszaki cikkek esetében, érdemes egy kicsit hidegebb színhőmérsékletű, kékesebb fényforrást alkalmazni (arculattól függően 4000K-5500K). Így a kerámia fémhalogén lámpák (pl.: HCI, HCI-T) , és a LED-ek mellett még a T5-ös fénycsöves megoldások is szóba jöhetnek.
A zöldségek, gyümölcsök esetében nagyon fontos az alkalmazott fényforrás vörös tartalma, hiszen ettől válik élővé, „kívánatossá” az áru. A legelterjedtebb a fehér nátriumlámpa. Jól használhatóak még az emelt hatásfokú ECO halogének, bár ez utóbbiak több hőt sugároznak a térbe, de kisebb pultok esetében ez nem okoz komolyabb problémát. Noha a kerámia fémhalogén lámpák és LED-ek is egyre jobbak a melegebb színekben, még nem minden esetben tudják ugyanazt a hatást elérni.
A pékáru esetében a semleges-meleg színek a legoptimálisabbak, így ide tökéletes választás lehet a 3000K T5-ös fénycsöves- illetve kerámia fémhalogén lámpás eszköz, de a korszerű LED-es megoldásokkal is látványos eredményt érhetünk el.
Textíliák, divatáruk esetén olyan lámpatestet érdemes választanunk, amely a teljes spektrumban képes sugározni. Költséghatékony lehet a kerámia fémhalogén lámpák alkalmazása, de olyan áru esetében, amely sokáig van kiállítva, csak UV szűrős lámpatesttel javasolt. Ellenkező esetben azt tapasztaljuk, hogy a fényforrás UV tartalma elfakítja a ruhán a megvilágított részeket. Jó megoldás lehet az ECO halogének használata is, azonban igazán innovatív megoldás a felső kategóriás LED-es lámpatestek alkalmazása.
Kisebb polctermékeknél az általános világításnál megszokott, vagy annál csak kis mértékben hidegebb színű fényforrások felhasználása lehet a célszerű (T5-ös fénycsövek, kerámia fémhalogén lámpák, LED-ek). Ebben az esetben már felületvilágító lámpatestek használata javasolt, illetve a polcokba rejtett világítás is hatékony megoldás lehet.
A hűtőpultoknál egyre jobban teret hódítanak a polcba rejtett LED-es megoldások, amelyek jelenleg vitathatatlanul a legjobb energiahatékonyságú eszközök erre a feladatra.
Az ékszerek, órák világításakor a fémes, csillogó hatást kell erősíteni. Ez teljesen eltér a többi világítási feladattól, hiszen ide nem elvárás az egyenletesség, sokkal inkább a szikrázó, pontszerű fényforrások alkalmazása javasolt. Így a LED-ek hamar megtalálták a helyüket ebben a feladatban.
Miután a feladatok különbözőek, és más-más megoldás lehet a legoptimálisabb, gyakran több funkció találkozik egy térben, melyek összehangolása kiemelten fontos. Az átgondolt tervezéssel, a színhőmérsékletekkel, megvilágítási szintekkel történő játékkal, dinamikus hatásokkal olyan egyedi eredményt érhetünk el, amely különlegessé teszi az üzletünket.
Baktai Gábor – villamosménök, Osram projektmenedzser
OSRAM Magyarország |
http://www.osram.hu |