Utolsó frissítés: 2024-11-15

Szavazás

Segítse munkánkat! Ön mivel foglalkozik?

Tervezés
Kivitelezés
Gyártás - képviselet
Kereskedelem
Építkezem, építkezni fogok
Lakást, munkahelyet rendezek be
Egyéb

Könyv

Kőmunkák a kertben és a ház körül

Épinfó - Aktuális

< >

Ünnepi fények és a vásárlási hajlandóság

Hírek 2013. 11. 05.

Mikor lesz „fényesebb” a helyzet a kiskereskedelemben?

November elejétől az üzlethelyiségek, plázák, éttermek, szállodák, sőt a közterületek is elkezdenek ünnepi fénybe öltözni. Nyugat-európai vagy tengerentúli összehasonlításban azonban nem mondható elég „fényesnek” a helyzet Magyarországon, nálunk a tulajdonosok óvatosabban vizsgálják az üzletdekoráció és a megtérülés összefüggését. Vigyázó szemüket még inkább a vásárlási hajlandósági index (VHI) alakulására vetik.

Immáron 40 éve, hogy egy francia „fénydivat-tervező”, Jean-Paul Blachere bevezette a piacra a "joylight" fényfüggönyt, mely megkerülhetetlen világítási termékké vált homlokzatokon, utak felett, fákon. Felhasználása multifunkcionális, így széles körben elterjedt világítási termékké vált.

„A külföldi kereskedők megértették, ha barátságosabb az üzlet, nagyobb a bevétel” – mondta el Csörgő Anita, a CBRE kiskereskedelmi divíziójának vezetője az OGH Hírügynökség kérdésére, aki arra világított rá, hogy nyugat-európai vagy tengerentúli összehasonlításban sajnálatos módon nincs még kellő tradíciója, kultúrája az üzlethelyiségek (fény)dekorációjának Magyarországon. Nyilván a speciális magyar gazdasági helyzet, a kiskereskedelmi fogyasztói trendek, igények is hozzájárulnak ehhez. Jelenleg az alacsonyan vagy magasra pozícionált üzleteknek vannak növekedési lehetőségei, míg a középre pozícionáltak a túlélésért küzdenek.

A kiskereskedelmi trendeket illetően 2013 szeptemberében a GfK Hungária Komplex Fogyasztói Bizalom Indexének végre immár minden komponense növekedésbe váltott, így a komplex mutató értéke is magasabb, mint a második negyedévben. „E pozitív fordulat láttán már csak az a kérdés, hogy a bizalom mikor érezteti hatását a kereskedelemben is. Úgy vélem, hogy a folyamat megalapozhat némi kereskedői optimizmust az utolsó negyedéves, év végi ünnepi forgalmat illetően” – kommentálta korábban az adatokat Kozák Ákos, a GfK Hungária igazgatója.

A fénydekorációra visszatérve felmerül a kérdés, merre tart a kiskereskedelmi szektor idehaza? A vásárlók igénylik-e a fejlődést? Lesz-e fényesebb a helyzet?

Csukás Csongor, a BNP Paribas Real Estate magyarországi és csehországi leányvállalatának vezérigazgatója illetve a romániai ingatlankezelési üzletág vezetője megerősítette, hogy a magyar (fény)dekorációs kultúrában nem vagyunk a nemzetközi színvonal közelében sem. „Külföldön járva gyönyörű fénykavalkádot láthat az ember a kiemelt ünnepi időszakokban, elterjedtek a 3D-s fénnyel kombinálható installációk, ráadásul nem statikus, hanem dinamikusan mozgó fénykompozíciók a dominánsabbak. Nyilván a hazai üzemeltetők látják a szükséget, de azt is érzékelik, hogy néhány millió forintból nem lehet megoldani egy bevásárlóközpont fénydekorációját. Jól meg kell alapozni viszont a döntést a tulajdonos felé egy ekkora befektetésnél, ahol az eredmény ráadásul nem mérhető könnyen. A marketing és a pénzügyi illetve üzemeltetési szempontok egy ilyen kérdésben szembekerülhetnek egymással”.

Az ingatlanpiaci szakember szerint két dolog szól azért a díszvilágítási kultúra fejlődése mellett is: az igény a kiskereskedelmi oldalon és fogyasztók oldalán is jelen van, a szakmai tudás pedig meg van hozzá Magyarországon. (Igaz, a kereslet behatárolt, a piac mérete miatt 2-3 professzionális szolgáltatót bír el a piac). A kiskereskedelmi ingatlanok, plázák, üzlethelyiségek egyediségét pedig egyértelműen kiemeli egy szépen megtervezett díszvilágítás illetve dekoráció.

A hazai piac egyik legjelentősebb szereplője a Blachere Illumination Hungary (jogelődje, a Noeldecor Kft. révén 15 éve aktív a magyar piacon). Pintye Tímea, a Blachere Illunination Hungary ügyvezetője szerint az itthoni tapasztalatok alapján a látvány, a szezonális dekoráció sokszor még igen fantáziátlan, sablonos, évek óta nem frissül. Cégük 2005-től foglalkozik kiemelten a Blachere termékeivel, a francia anyacég Európa egyik legnagyobb fénydekorációs vállalata, jó hírét olyan szakmai eredmények fémjelzik, mint az Eiffel-torony díszvilágítása a millenniumi ünnepségen (2000), vagy a Champs Elysées innovatív koncepciója (2007).

A fénydesigner szakember meglátása szerint bár a beruházások legalább 3-5 évre szólnak, nagyon jól kell mennie egy kiskereskedelmi egységnek, vagy akár szállodának, hogy 3 éven belül fénydekorációt cseréljen. Ezért járható út a bérbeadás, így ugyanis nem kell karbantartani, tárolni, majd eladni a díszvilágítási és dekorációs termékeket, sőt a látványt bizonyos mértékben évről-évre frissíteni is lehet.

Forrás: OGH Hírügynökség

< >

Aktuális - Hír, cikk, ajánló

Építésügyi jogszabály változások

Építési jog 2024. 10. 08.

2024. október 2-án számos építésügyi jogszabály módosult, vesztette hatályát, illetve új jogszabályok léptek hatályba. A jelenlegi és a várható jogszabály változásokról az alábbi oldalakon lehet tájékozódni

Szakkönyv

Tedd a helyére! - A rend lelke, a lélek rendje

Lakberendezés 2024. 09. 18.

Milyen a rend, amikor a dolgok valóban a helyükön vannak? Egyáltalán hol van a bútoraink, a tárgyaink, kedves holmijaink valódi helye, és hol vagyunk a rendezkedés folyamatában mi magunk, akik ezt meghatározzuk? A tér-lélek-tan szemlélet jegyében született könyv a harmónia és a rend megteremtésének lehetőségein kalauzol végig

Szakcikk

Mikor válasszunk tolóajtót, rejtett ajtót, technikai ajtót?

Nyílászárók 2023. 05. 03.
Egy lakás berendezése során rendkívül fontos, hogy a megfelelő belső nyílászárókat válasszuk ki. Lényeges szempont a praktikusság, a gazdaságosság és nem utolsósorban az esztétikum. Nézzük meg, hogy mikor milyen belső ajtókat érdemes választanunk

Szavazás

Segítse munkánkat! Ön mivel foglalkozik?